Czy warto jeść jajka? Poznaj jego wartości odżywcze!

Czy warto jeść jajka? Poznaj jego wartości odżywcze!

Redakcja

2017-09-06

brak komentarzy

   Jajko zawiera ważne dla organizmu ksantofil i luteinę (barwniki w żółtku).wartości  odżywcze  jajka

Ksantofil przeciwdziała osadzaniu się złogów na ścianach tętnic. Luteina w organizmie człowieka magazynuje się przede wszystkim w plamce żółtej oka i soczewce. oddziałuje jak filtr chroniący przed szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. bywa także mocnym wymiataczem wolnych rodników, dzięki czemu przeciwdziała uszkodzeniom delikatnych garnków włosowatych siatkówki i fotoreceptorów.  Uwaga: alergia    na liście czynników uczulających pokarmowych u najmłodszych jaja kurze okazują się na drugim miejscu po białkach mleka krowiego. Dlatego najmłodszych ze skłonnością do uczuleń albo pochodzące z rodzin, w których występuje alergia, nie powinny jeść jajek przed 12. miesiącem życia. Ale świetnie posiadać świadomość, że gotowanie jajka na twardo pozbawia je z zasady własności uczulających.  Przechowywanie    W schładzarce możemy trzymać jaja maksymalnie 3 tyg., pamiętając, że mają zdolność pochłaniania obcych zapachów. Niska temperatura spowalnia proces starzenia jaj, ale go nie eliminuje. Co zawiera jajko? - wartości odżywcze Następuje postępujący rozkład białka i witamin i jełczenie tłuszczu. ten proces nieco hamuje naturalna warstwa ochronna pokrywająca skorupkę jaja. Dlatego nie należy myć jaj przed włożeniem ich do chłodziarki. Ale gdy chcemy je przyrządzić, najpierw trzeba je dokładnie umyć, a później sparzyć wrzątkiem.  Testy świeżości    Białko kilkudniowego jaja nie rozlewa się, przylega do żółtka, bywa przejrzyste. Natomiast żółtko bywa kuliste, gładkie, bez plam. Świeżość da się też sprawdzić, zastosując Od niepamiętnych czasów jajka były uważane za zdrowe, pożywne, pełne składniki odżywczych dopóki w latach 70. nie wypowiedziano wojny cholesterolowi, który w sporym stężeniu występuje w żółtku. Dziś jajko wraca do łask, ponieważ jego wartość odżywcza okazuje się bezkonkurencyjna.     Żadne naukowe

analizy nie uzasadniły bezpośredniej zależności między spożywaniem jajek a poziomem cholesterolu.jajka  na  diecie

Jego zawartość we krwi człowieka zależy ponieważ od licznych czynników - genów, wieku, płci, wagi, sylwetki oraz aktywności jajka są zdrowe" src="a" /> fizycznej, a także od problemy - też problemy metabolicznych, np. cukrzycy. Trzeba też wiedzieć, że nasz organizm sam jest w stanie wytworzyć cholesterol. Ale podstawowe okazuje się to, że obecne w w niecałkowicie ściętym żółtku jajka lecytyna oraz wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają Od niepamiętnych czasów jajka były uważane za zdrowe, pożywne, pełne produktów odżywczych dopóki w latach 70. nie wypowiedziano wojny cholesterolowi, który w sporym stężeniu występuje w żółtku. Dziś jajko wraca do łask, ponieważ jego wartość odżywcza bywa bezkonkurencyjna.     Żadne naukowe analizy nie poświadczyły bezpośredniej zależności między spożywaniem jajek a poziomem cholesterolu. Jego zawartość we krwi człowieka okazuje się zależne niejako od licznych czynników - genów, wieku, płci, wagi, sylwetki i aktywności fizycznej, a dodatkowo od dolegliwości - też dolegliwości metabolicznych, np. cukrzycy. Trzeba też pamietać, że nasz organizm sam jest w stanie produkować cholesterol. Ale podstawowe bywa to, że obecne alt3 w w niecałkowicie ściętym żółtku jajka lecytyna i wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają "wymiatać" zły cholesterol i obniżają poziomu trójglicerydów we krwi.     WHO (Światowa instytucja organizmu) dopuszcza jadłospis 10 jajek tygodniowo, razem z tymi użytymi do kotletów, ciast, makaronu. Według polskich dietetyków i kardiologów osoby zdrowe mogą jeść 1 jajko dziennie. Ale ten, kto ma podniesiony zakres cholesterolu - maksymalnie 2-3 jaja tygodniowo (właściwie żółtka, ponieważ białka da się jeść bez barier). Zasada bywa ta, że im więcej spożywamy przede wszystkim warzyw, owoców, a mniej potraw obfitujących w jasne węglowodany i tłuszcze zwierzęce, tym częściej możemy pozwolić sobie na jajko.  drogocenne białko    Pod względem składu białek, czyli związków

białkowych, jaja są najdoskonalszym produktem ;.

Opaski na rękę

Do tego poziomu, że służą za punkt odniesienia przy badaniu produktów pozostałych białek. Jajko zawiera wszystkie białka egzogenne, tzn. te, których organizm człowieka nie wytwarza, a które są dla niego niezbędne i dlatego powinna je otrzymywać alt4 z spożywaniem, tak więc zawiera pełnowartościowe białko. 2 jaja o masie 55 g każde pokrywają w 35%. każdego dnia zapotrzebowanie dorosłego człowieka na te białka.  Zbawienna lecytyna    To składnik żółtka. Nazywają ją "pogromcą tłuszczu", przede wszystkim ze względu na właściwości emulgujące. Rozbija spożywane tłuszcze i cholesterol na małe cząstki, przeciwdziała przyczepianiu się ich do ścianek garnków, jednocześnie redukując kumulowanie się blaszki miażdżycowej. około 50% lecytyny stanowią wielonienasycone kwasy tłuszczowe, przede wszystkim kwas linolowy, który bywa prekursorem tzw. prostaglandyn, hormonopodobnych substancji regulujących ciśnienie tętnicze tętnicze krwi i działających przeciwzapalnie i przeciwzakrzepowo. Lecytyna świetnie oddziałuje na wątrobę, m.in. rozpuszcza cholesterol w żółci i ochrania przed tworzeniem się kamieni żółciowych. Uczestniczy też w hamowaniu niepotrzebnych procesów utleniania i poprawia funkcjonowanie układu nerwowego. Dzięki niej łatwiej się uczymy i panujemy nad stresem. Pomimo pewnej odporności na temperaturę, skuteczniej bywa spożywać żółtko jaj nie do końca "ścięte"  - na miękko. Potrzebne barwniki

 

Zobacz też 

Trener Personalny w Warszawie


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness