Czy grzyby są zdrowe? - opinia dietetyka

Czy grzyby są zdrowe? - opinia dietetyka

Redakcja

2017-07-18

brak komentarzy

  za granicą grzyby spożywane okazują się przede wszystkim ze względu na ich walory sensoryczne. Stanowią zazwyczaj doskonałą „przyprawę” zwiększającą apetyt i urozmaicającą naszą jadłospis. Wartość odżywcza grzybów od licznych lat bywa obiektem badawczym naukowców z całego świata. Ich szczegółowa analiza biochemiczna wykazała, że skład grzybów bywa niezwykle zasobny. Na ich wartość żywieniową składa się białko (2-4%) i sole mineralne (0,5-1,2%), które okazują się źródłem żelaza, cynku i miedzi i witamin z grupy B. [2,3] Wartość odżywcza grzybów wynika głównie z zawartości w nich łatwo przyswajalnego białka. Ocenia się, że jego przyswajalność bywa rzędu aż 60-90%, czyli substancji zbliżonej do mięsa. trwające badania analityczne białka pochodzącego od grzyba uzasadniły, że białko to posiada w zawartości zasobny zestaw aminokwasów. Potwierdzono udział 20 aminokwasów w strukturze białka, w tym 8 z grupy aminokwasów egzogennych. [3,4] dawka soli mineralnych będących w owocnikach grzybów bywa różna i jest zależna od  kilku czynników: gatunku grzyba, partiach owocnika i poziomu mineralizacji gleby. sądzi się, iż grzyby stanowią bardzo dobre źródło składników mineralnych, szczególnie: potasu, fosforu, magnezu, sodu i wapnia. Sole tych pierwiastków stanowią aż 56% do 70% popiołu. Ponadto grzyby  na  dieciew owocniku grzybów trzeba wykryć znikome ilości: miedzi, żelaza, cynku i manganu. W grzybach znajdują się też wit., głównie z grupy B, zwłaszcza ryboflawina (B2), niacyna (B3) i kwas foliowy (B9). Zawartość ryboflawiny w grzybach bywa nadmierna niż w warzywach. Szczególnie bogata w wit. z grupy B okazują się grzyby hodowlane tj. pieczarka dwuzarodnikowa i boczniak ostrygowaty. Niektóre rodzaje charakteryzujące się pomarańczową barwą okazują się źródłem wit. A.   Owocniki grzybów zawierają od 2,7% do 3,9% błonnika pokarmowego. W skład błonnika pokarmowego grzybów zaliczają się nierozpuszczalne i rozpuszczalne w wodzie monosacharydy, disacharydy i kompleksy polisacharydowo-białkowe. Szczególną funkcję odgrywają polisacharydy, które wykazują silną aktywność biologiczną. Przy zbieraniu Zdaniem dietetyka: Czy warto jeść grzyby? grzybów może obowiązywać zasada ograniczonego zaufania. W przeciwnym razie zamiast zainteresowania czekają nas problemy. Nadchodzi jesień i grzybiarze wyruszają na łów. Chodzą po lesie, zaglądają pod krzaczki, wypatrują kolorowe kapelusze. Nie ma roku, by ta powszechnie dostępna rozrywka nie dysponowała mimo wszystko groźnego drugiego oblicza. Trujące grzyby powodują zdecydowane w smaku zatrucia, z bólami brzucha, nudnościami i biegunkami, czasami śmiertelne. Sam przysmak Wartość odżywcza grzybów okazuje się niewielka.

Ich zaletą okazuje się mimo wszystko to, że nie okazują się rakotwórcze, nie tuczą i nie zawierają cholesterolu.

Na tym kończą się ich walory zdrowotne. Dlatego we wszystkich zaleceniach żywieniowych znajdują się radę, by nie traktować grzybów jako podstawy kuracji odchudzającej. Jeść je okazjonalnie, doceniając odczucie smakowe, a nie substancji odżywcze, których nie mają. fundamentalną wadą grzybów okazuje się ciężkostrawność. Winę za nią ponosi pełnowartościowe białko i aminocukier oporny na oddziaływanie enzymów trawiennych, znajdujących się w przewodzie pokarmowym (organizm go nie przyswaja). Dlatego, zdaniem ekspertów od żywienia, nie należy jeść grzybów na noc (system enzymatyczny w żołądku nie pracuje wtedy na pełnych obiegu), gdyż w ogromnych proporcjach mogą nie zostać strawione. specjaliści od kuracji odchudzającej uważają, że najrozsądniej jeść grzyby zaraz po powrocie z lasu, precyzyjnym ich umyciu i przyrządzeniu. Aż 90% zawartości surowego grzyba to woda. Ich wilgotność sprawia, że okazują się doskonałą pożywką dla bakterii. Nie należy więc ich zbierać do plastikowych torebek, gdyż bez dostępu powietrza zaczynają się psuć, zanim wrócimy mieszkaniu. Oczyszczone i pokrojone trzeba przechowywać w schładzarce, ale zaraz po wyjęciu należy je ugotować, udusić, usmażyć. Sromotna pomyłka Zbieranie grzybów nie okazuje się hobby bezpiecznym, a zatrucia wynikające z błędu dietetycznego po spożyciu nawet tych jadalnych, które gubiły świeżość, nie przynależą do rzadkości. Nieprzyjemne symptomy banalnej dyspepsji pojawiają się już 2–4 h po jedzenia. znacznie gorzej, gdy alt2 na talerzu pomyłkowo znajdzie się grzyb trujący. Wtedy do dolegliwości gastrycznych może dołączyć: zwężenie albo rozszerzenie źrenic, przesuszenie albo zwiększona potliwość cery. mamy w polskich lasach aż 6 tys. rodzajów grzybów. Choć nie wszystkie okazują się jadalne, to podobieństwem układu, koloru kapeluszy, czy obszarem występowania niewiele różnią się od siebie. Większość z nas ma wpojonygrzyby  przepisy  lęk przed czerwonym muchomorem i szatanem. Tymczasem dają one tylko niegroźne symptomy zatrucia w porównaniu z innymi „jadowitymi” braćmi. Śmiertelne okazują się muchomory sromotnikowe i ich rodzaje pokrewne: muchomor wiosenny i jadowity. łatwo je trzeba pomylić z kanią, pieczarką polną i gołąbkiem zielonkawym. Trucizną sromotnika okazuje się amanityna. Nie niszczy jej gotowanie, marynowanie ani suszenie. Po zjedzeniu choćby odrobiny felernego grzyba (śmiertelna dawka amanityny to pół niewielkiego kapelusza muchomora sromotnikowego) dostaje się poprzez przewód pokarmowy do krwi, a nastepnie atakuje nerki i wątrobę. Niełatwo ją też w porę zidentyfikować w organizmie chorej osoby. Pierwsze symptomy zatrucia powstają późno (nieraz zaledwie następnego dnia) i nie okazują się charakterystyczne: zwyczajny nieżyt żołądka, który mija po kilku albo parunastu h. moment zdrowienia okazuje się mimo wszystko pozorny. Po nim nadciąga najgroźniejsza trzecia faza, która w połowie sytuacji kończy się zgonem. Nagle pojawiają się: niewydolność nerek, żółtaczka, utrata przytomności. Chorzy tracą życie podczas ciężkiej śpiączki wątrobowej, powikłanej krwotokami i zakażeniami. Ufaj tylko

sobie Ostrożność nakazuje zbierać tylko grzyby z charakterystyczną gąbką

pod spodem kapelusza (nie mają pod nim blaszek). Wtedy prawdopodobieństwo natrafienia na najniebezpieczniejszego dla kondycji sromotnika jest znikome. A co z kurkami albo rydzami? Nie zaleca się polegać na ludowych sposobach oceny przydatności grzybów, ze względu na to że będą bardzo mylące. skuteczniej wziąć do serca inne porzekadło: konsument trującego grzyba myli się tylko raz. Grzyby trujące zwodzą ładną barwą i miłym zapachem, alt3 nie okazują się też gorzkie. To fałsz, jakoby srebrne sztućce po dotknięciu trującego grzyba czerniały. Wywołujące taki efekt związki siarki trwające w aminokwasach trwające okazują się zarówno w grzybach jadalnych, i szkodliwych. Nie należy zawierzać także naturze, gdyż ślimaki i leśne larwy w równym nasileniu mogą atakować trucicieli i grzyby bezpieczne. A czy trzeba zawierzać ludziom handlującym grzybami na targowiskach albo przy szosach w pobliżu lasów? Jak prawidłowo się na nich znają? Obowiązujące w Polsce przepisy nakładają na sprzedawców grzybów konieczność posiadania odpowiedniego atestu. Przyznaje go prawidłowo przeszkolony, tzw. klasyfikator świeżych grzybów, którego powinien zatrudnić posiadacz każdego bazaru.czy  warto  jeść  grzyby Atest okazuje się dokumentem imiennym, istotnym tylko 48 godzin od daty wydania. Powinni legitymować się nim wszyscy sprzedawcy grzybów, a więc robiąc zakupy możemy go od nich zażądać. skuteczniej nie liczyć na łut farta. Jesień to najwłaściwszy okres na grzybobranie. Grzyby goszczą na naszych stołach pod różnymi bohaterami. Suszone, marynowane albo jako składnik potraw - zawsze okazują się doskonałe. Mają jedynie ciekawy smak, ale też wyjątkowy aromat. To tylko niektóre ich walory. Przede wszystkim posiadają liczne substancji odżywcze, czy antynowotworowe.      W grzybach występujące okazują się wit. A, C, D, PP i z grupy B, ; sole mineralne potasu, fosforu, wapnia, sodu i żelaza. trzeba mimo wszystko przyswoić, że ich wartość odżywcza jest zależna od gatunku i rodowodu grzybów. Ponadto, zawierają dużo wody mineralnej (80-90%) i błonnika, dzięki czemu zalecane okazują się osobom pragnącym zrzucić niepotrzebne kilogramy.  Borowiki szlachetne i pieprzniki jadalne, nazywane kurkami to przyczyna do dumy każdego grzybiarza. okazują się one źródłem wapnia, białka, fosforu, żelaza i witamin z grupy B i PP. Cenione okazują się także boczniaki ze względu na właściwości lecznicze. Wzmacniają one żyły i tętnice, obniżają dawkę cholesterolu we krwi i alt4 wpływają na większą odporność ludzkiego ustroju.

Smaczne, łatwo dostępne i zdrowe okazują się także pieczarki,

których zaletą bywa wysoka zawartość potasu, magnezu, selenu i sodu, ; obecność witamin z grupy B i wit. C. W zawartości chemicznym boczniaka, borowika, pieczarki ; podgrzybka i grzybków Shitake czy Hiratake udowodniono obecność beta glukanu. - jest to substancja bioaktywna o silnych cechach przeciwutleniających, pobudzająca pracę układu immunologicznego. Zwiększa ona także produkcję białych ciałek krwi w szpiku kostnym i neutralizuje wolne rodniki, które okazują się jedną z czynniki przyczyniające się do powstawania nowotworów. – mówi Joanna Zwolak, dietetyk z Centrum Nauturhouse w Lublinie. Poza tym zdaniem niektórych badaczy substancja aktywna pleuran znajdująca się w boczniaku może minimalizować guzy nowotworowe, a przeciwutleniacz ergotioneina spowalnia procesy starzenia komórek i zapewnia im ochronę przed uszkodzeniami.  Aby zyskać to co najcenniejsze, zaleca się przyswoić, jak przygotować grzyby.  - Najzdrowszą metodą obróbki grzybów bywa gotowanie, w czasie którego węglowodany ulegają rozkładowi na więcej przyswajalne poprzez organizm jasne. Ponadto sposób taki w niewielkim nasileniu zmienia właściwości grzybów. – radzi dietetyk z Naturhouse. Uwielbiane poprzez wszystkich grzybki marynowane zawierają dużo kwasu octowego, co nie bywa lecznicze dla naszego ludzkiego ustroju. Zrezygnować z nich powinny osoby cierpiące na nadkwasotę żołądka, wrzody i anemię. Suszone okazują się nieocenione do zrobienia świątecznych potraw, pozostawiają w naszym mieszkaniu niezwykły aromat, posiadają dużą dawkę białka, a zawierają mało wit. C. Grzyby okazują się niestety ciężkostrawne, poprzez co nie okazują się wskazane dla pociech, ludzi starszych i chorych na nerki i zmagających się ze schorzeniami przewodu pokarmowego. Poza tym spożywanie grzybów w kombinacji z alkoholem przynosi następne obciążenie żołądka, a jednakowym bóle brzucha. trzeba jeść grzyby poprzez cały rok. przyswoić mimo wszystko należy o zachowaniu ostrożności podczas ich zbierania i o przyrządzaniu ich w odpowiedni sposób. Dzięki temu będziemy czerpać z nich to, co najlepsze. 


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness