Dlaczego warto uprawiać sport? To musisz wiedzieć!

Dlaczego warto uprawiać sport? To musisz wiedzieć!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

  Nie każdy wysiłek fizyczna oddziałuje jednakowo na układ odpornościowyorganizmu.czy  sport  warto  uprawiać

Wysiłki intensywne skutkują tym krótkotrwały spadek odporności, przede wszystkim nieswoistej (zależnej od procesów cytotoksycznych oraz żernych). Nie notuje się wpływu wysiłku fizycznego na odporność swoistą (zależną od przeciwciał). Zobacz film: poprzez wiele lat miałam każdego roku po wakacjach ten sam problem: dzieciaki-kaszlaki wracające z przedszkola oraz szkoły zasmarkane, tony ściereczek sterylnych których już nie nadążałam wybierać oraz apteczka domowa zawalona syropkami, saszetkami, pigułkami, a bywało nieraz że oraz antybiotykami. Dzisiaj moja rodzina radzi sobie doskonale bez nich. Jak to się stało?  ;: nasze organizmy nie okazują się już przyjaznym terenem dla bakterii, w związku  z czym wybierają one sobie pozostałych gospodarzy, a od nas trzymają się z daleka skoro nie mają tu czego szukać. na czym polega zjawisko odporności na sezonowe infekcje oraz dlaczego jedni chorują, a inni nie, nawet gdy przebywają razem z nimi? Odpowiedź jest bezsprzeczna: ci drudzy mają silniejszy, więcej zadbany układ odpornościowy. prosto powiedzieć, trudniej wykonać. Niestety z wiedzy na ten temat nie egzaminują w szkołach, od własnego lekarza rodzinnego też raczej nie oczekuj wyczerpującego wykładu na ten temat – on ma jakieś 10 minut na każdego chorego oraz zgodnie z jego przewidywaniami raczej przepisze „coś” na szybko niż okaże się chorego edukował w zakresie opieki nad system immunologicznym. Współczesna medycyna nie tyle jest niejako nakierowana na budowanie kondycji, ile na zwalczanie dolegliwości.  Aby zapewnić sobie przewlekłe zdrowie powinniśmy przede wszystkim   zalety  sportuzmodyfikować swój punkt widzenia: przestań koncentrować się na zwalczaniu dolegliwości, a zacznij  koncentrować się na budowaniu kondycji. wbrew pozorom te dwie rzeczy nie okazują się sobie równoważne ani ze sobą tożsame. Jak dotąd żadne programy zmagania się z nowotworem, zmagania się z cukrzycą ani wcale zmagania się z czymkolwiek (nadwagą, migreną, katarem, pomarańczową skórką, bezrobociem, narkotykami – wymień co chcesz) nie przyniosły  żadnego spektakularnego Sport to... źródło odporności! efektu. Budujmy oraz wzmacniajmy to co ma być dobrego w miejsce walczyć z tym co w naszym przekonaniu jest złe. Po zbudowaniu tego co dobre – to co złe samoczynnie zniknie z pola widzenia. zwykle „dbanie o swój system odpornościowy” kojarzy nam się ze stosowanymi na przełomie sezonów babcinymi metodami (np. czosnkiem, miodem, tranem czy cebulą) , które okazują się owszem dobre, ale nie wyczerpują tematu dbania o odporność. To nie jest całkiem do końca tak, że będzie wystarczająca dodać do kuracji odchudzającej jakiś jeden składnik czy 2 oraz już trzeba się nie martwić oraz być ostrożni, że sprawa załatwiona – jesteśmy odporni. Takie działanie na wyrywki może nie przynieść oczekiwanego poziomu polepszenia odporności. oraz niejednokrotnie nie przynosi. A czasem nie  w takim nasileniu w którym byśmy chcieli. Na zwiększenie odporności należy wypracować sobie wielokierunkowy   zalety  aktywności  fizycznej  plan (oraz trzymać się go, a nie posiadać go jedynie „na papierze”!). Spójrzmy niejako gdzie rodzi się odporność: jak samoczynnie określenie wskazuje mamy UKŁAD odpornościowy, a nie jeden organ odpowiedzialny za odporność. Wiemy mniej więcej jak dbać o jamę ustną, o żołądek czy o skórę – jednym słowem o pojedynczy narząd, ale dbanie o układ jest nieco większym wyzwaniem. Układ to zespół narządów oraz każdy z nich jak w orkiestrze gra swoją partię aby powstała symfonia o nazwie Odporność. Dziś już na los nie wycina się masowo wyrostka robaczkowego (czy migdałków) w celach profilaktycznych, choć dawniej tak jest. Z drugiej strony natura samodzielnie jest w stanie zatroszczyć się o wszystko: na przykład gdy ; fizjologicznie obkurczać się zaczyna grasica – jej funkcje przejmują węzły chłonne oraz szpik kostny. Możesz być aktywny ruchowo, możesz też przy tym myśleć, że się „prawidłowo odżywiasz”, ale wszystko weryfikuje rzeczywistość: jeśli dopada Cię infekcja (albo każda choroba zresztą), to najwyraźniej Twój organizm fantazje w inny sposób alt2 niż Ty. Gdzieś po drodze popełniasz błędy. poniżej 10 sposobów na to jak dbać o kondycję

systemu odpornościowego: 1. dietę to podstawa.  Pamiętaj, że wszystko co wkładasz do ust może Twoją
 

odporność budować albo jej szkodzić. Ocenia się, że za mniej więcej 80% wydolności całego naszego układu odpornościowego odpowiadają właśnie jelita. Zdrowe jelita to zdrowy człowiek, dlatego tak ważne jest co do nich wkładasz, kiedy oraz w jakiej ilości. U prawidłowych ludzi układ pokarmowy jest wypełniony prawidłową mikroflorą, wolny od przerostu szkodliwych bakterii oraz nie stanowi pożywki dla szkodliwych pasożytów. przenigdy się nie przejadaj oraz aby zapewnić optymalne wchłanianie elementów odżywczych zawsze jak najdokładniej żuj wszystko co jesz. Zwracaj uwagę na ewentualne nietolerancje pokarmowe oraz wyłącz jedzenie, które Ci nie służą. wielokrotnie nie zwracamy uwagi na szczegóły, a to właśnie one okazują się istotą rzeczy.  Mamy też tendencję do pobłażania sobie albo nadużywania mantry „wszystko byle z umiarem”, interpretując słowo „powściągliwość” po swojemu (dla każdego powściągliwość znaczy zawsze coś innego) oraz aplikując je nie według pewnych ustalonych zasad lecz raczej więcej oportunistycznie, w miarę bieżącego rozwoju sytuacji. jest na to sposób jeśli chodzi o dietę: rozpisać sobie wszystko to co wkładamy do ust na dwie kategorie: to co jem na co dzień oraz to co mogę sobie pozwolić zjeść święta. Ludzie stosujący się do takiej zasady żyją długo oraz zdrowo – na kolejnymi zakątku naszej planety. Nie ma wtedy mirażu bliżej nieokreślonego „umiaru”, a jest konkret czyli podział. A jak wtedy takie odświętne jedzonko smakuje oraz jak każdy z miłym uczuciem w sercu czeka, aż ten świąteczny pora nadejdzie… Naprawdę polecam taką metodę! Opłacalna oraz pod kątem leczniczym oraz finansowym, o czym pisałam tutaj Co powinna znaleźć się na talerzu by wzmacniać odporność? Otóż na co dzień kuracja dietetyczna musi być przede wszystkim antyzapalna: – 8-10 porcji warzyw oraz owoców dziennie (z czego co najmniej 1/2 na nowiutko, bez obróbki termicznej – alt3 tę zasadę stosuję nawet zimą). jedynie tam odnajdziemy moc osłonowych fitozwiązków oraz zapewniającego prawidłową pracę przewodu pokarmowego błonnika. Porcja to tyle ile zmieścisz w stulonych dłoniach. Do dziennej normy wliczają się zarówno sałatki z warzyw świeżych oraz kiszonych, wyciskane na nowiutko soki warzywno-z owoców oraz zrobione z nich sorbety albo lody (to latem), wyśmienite oraz sycące koktajle zrobione w blenderze, kiełki (trzeba je po taniości hodować ;), rozmaite zupy, potrawki, bezcukrowe z owoców desery, jarzyny na parze oraz rzecz jasna jarzyny oraz owoce na nowiutko jedzone „z ręki” (czasem maczane w fajnym dipie) albo ususzone w postaci prawidłowych chipsów do pochrupania. Doprawdy jest tak wiele sposobów na to jak jeść jarzyny oraz owoce, że przypadłości z ich zjedzeniem w ilości 8-10 porcji nie ma technicznie żadnych, więc puść wodze własnej kreatywności oraz fantazji oraz nie szukaj już więcej wymówek! Pogoda za oknem nie napawa optymizmem, stale szaro, buro i pada. W telewizji już od m-ca stale lecą reklamy leków na grypę i przeziębienie, u specjalistów pierwszego kontaktu jeszcze większe kolejki. Co to oznacza? moment na infekcje! Założę się, że od okresu gdy trenujesz, dość rzadziej cierpisz. jest tak, ponieważ sport wzmacnia całościową odporność organizmu, co przekłada się na rzadsze i

łagodniejsze infekcje. mimo wszystko okazują się takie okresy w procesu treningowym,

kiedy jesteśmy dość więcej narażeni na „złapanie” jakiegoś patogenu. wycieńczający, długotrwały albo nadto częsty trening przynosi, że jesteśmy dość podatni na infekcje. przykładowo: dość częstym zjawiskiem jest przeziębienie po maratonie, infekcja po wyjściu z siłowni na niesprzyjającą aurę czy do zatłoczonego tramwaju albo po prostu nadto ambitny plan treningowy. jest to fizjologia, trudno z nią walczyć, mimo wszystko okazują się określone sposoby, żeby odrobinę sobie pomóc.   Odżyw się Układ immunologiczny, jak wszystko inne w organizmie, jest zależne od stanu odżywienia organizmu. Szybko reaguje na niedobory substancji odżywczych, wszystkich razem i każdego alt4 z osobna. Niedobór jakiegoś makroskładnika, witaminy czy mikroelementu upośledza odpowiedź immunologiczną. Zadbaj o różnorodność kuracji odchudzającej. Skomponuj zestaw dań składający się z warzyw, owoców, orzechów, mięsa, ryb, zbóż i składników zbożowych, mleka i składników mlecznych. Różnorodna jadłospis dostarczy Ci wszystkich potrzebnych substancji odżywczych. Jedz węglowodany w trakcie wysiłku długi trening albo zawody mocno wyczerpują zapasy węglowodanów w organizmie. Upośledza to odpowiedź immunologiczną organizmu, poprzez co jesteśmy więcej narażeni na infekcje. Jak temu zaradzić? Spożywaj 30-60 g węglowodanów na godzinę ćwiczeń, najrozsądniej w formie napojów. Stała podaż glukozy zmniejszy stres wywoływany wysiłkiem, a Ty nie będziesz na drugi dzień pociągać nosem. Podobnie sytuacja wygląda przy stosowaniu diet niskowęglowodanowych. Stały ich niedobór oddziałuje źle na układ odpornościowy. Na los wyrównanie cukrów szybko powiększa nasze szanse na uniknięcie przypadłości. Nawadniaj się z wyjątkiem wiadomych zalet picia, możemy do nich także dołączyć rolę odpornościową. Nie osobiście woda oddziałuje korzystnie, lecz wytwarzana z niej ślina ma znaczne właściwości antybakteryjne. Immunoglobuliny A, lizozym i α-amylaza to białka, które okazują się początkową barierą dla bakterii, gdy oddychamy poprzez usta w trakcie ćwiczeń. Jeśli owej bariery zabraknie, to całe patogenne towarzystwo bez kłopotów przedostanie się niżej. Jedz ryby, oleje i łykaj tran Wpływ niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych na zwiększanie odporności nie jest jednoznacznie potwierdzony. Potencjalny wpływ na układ immunologiczny tłumaczy się tym, że funkcjonują przeciwzapalnie. mimo wszystko mimo wszystko opłacalne jest się „poświęcić” i włączyć je do własnego codziennego jadłospisu. z wyjątkiem zmniejszenia szansy na chorobę, wzmocnisz dodatkowo układ krwionośny i wspomożesz pracę mózgu. Ryby i tran mają jeszcze jedną zaletę – witaminę D. Jej wysoki zakres we krwi pozytywnie koreluje z podniesieniem odporności organizmu. Przypisuje się jej obecnie ogrom funkcji, dlatego opłacalne jest zadbać o jej odpowiednie menu. Na ostatniej II Konferencji Dietetyki Sportowej została uznana za pewnik, jeśli chodzi o podniesienie odporności organizmu sportowca.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness