Ile soli mają gotowe produkty żywnościowe? Tego nie wiedziałaś!

Ile soli mają gotowe produkty żywnościowe? Tego nie wiedziałaś!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

Sól okazuje się głównym źródłem sodu – niezmiernie ważnego dla naszego organizmu pierwiastka, ksól  w  gotowych  produktach

tórego zarówno niedobór, oraz zbyt duża ilość może być szczególnie groźny. Sól okazuje się dodawana do żywności już na etapie wytwarzaniu. zazwyczaj przygotowując potrawy domu, solimy je ponownie. mnóstwo ludzi okazuje się tak przyzwyczajonych do słonego smaku, że potrawa bez soli im nie smakuje. Solimy dodatkowo potrawy serwowane dzieciom, przecież zwykle po pierwszych urodzinach niemowlaki przedostają pierwsze „dorosłe zestaw dań”…   Nie więcej niż 5 g? Zgodnie z wskazówkami światowej Organizacji zdrowia (WHO) picie soli ; przekraczać 5 g łącznie z suplementów konsumpcyjnych (chleba, serów, wędlin) i dodanej pojedynczo (solenie zup, warzyw). dawka zalecana poprzez ekspertów to zaledwie ok. 1 g. Według raportu Survey on Members States’ Implementation of the EU Salt Reduction Framework picie soli w Polsce w 2012 r. wyniosło aż 11,5 g u dorosłych (na podstawie próby populacji wynoszącej ponad 37 tys. ludzi). znaczy to ponad dwukrotne przekroczenie dopuszczalnej, a ponad 10 razy zalecanej normy. Sól znajduje się niemal w każdym kolejnym produkcie, ale w niektórych okazuje się jej wyjątkowo dużo. 8 suplementów z dużą zawartością soli: pieczywo – zawartość soli w pieczywie okazuje się szczególnie zróżnicowana: od 0,32 g/100 g (strudle tureckie) do 1,78 g/100 g (bagietki francuskie). W owej grupie niewiele okazuje się wyrobów o niewielkiej zawartości soli, mniejszej niż 0,9 g/100 g (np. bułki drożdżowe, chałki, chleb żytni razowy na miodzie, chleb żytni wileński). Przeważająca część pieczywa posiada w składzie o dużo więcej soli, np. w bułkach pszennych czy bagisól  w  żywnościetkach wynosi ona 1,4–1,8%, przekąski śniadaniowe – zboża i inne substancje przetworzone mogą zapewnić nam do 75% dziennego spożycia sodu. składniki o niewielkiej zawartości soli, poniżej 0,05 g/100 g, to np. płatki z płatków owsianych, otręby pszenne, ryż preparowany. składniki o stosunkowo dużej jej zawartości, 1,6–3 g/100 g, to np. płatki żytnie, płatki pszenne, płatki kukurydziane standardowe i smakowe, gotowe soki warzywne – tak, okazują się szczególnie zdrowe, ale możliwe, że sok okaże się miał 0,8 g/100 g soli. Ile soli mają gotowe produkty żywnościowe? przykładowo szklanka soku z pomidorów ma ok. 0,66 g soli. Optymalny zakres to 0,15 g. Na pewno o dużo ograniczymy zakres tego pierwiastkagdzie  okazuje  się  najwięcej  soli  , jeśli będziemy przygotować soki domu. niewielki pomidor ma jedynie 0,01 g soli, ser – najmniej soli zawierają sery twarogowe i homogenizowane: 0,09–0,12 g/100 g. Ok. 1 g soli w 100 g zawierają sery takie jak fromage i serki ziarniste. Zawartość soli w serach podpuszczkowych dojrzewających, tzw. żółtych, i topionych okazuje się o dużo nadmierna i waha się od ok. 1,5 g/100 g do ponad 4,7 g/100 g artykułu, wędliny – zawartość soli okazuje się podobnie duża jak w serach dojrzewających i waha się od ok. 1,2 g/100 g (pasta kanapkowa z drobiu) do prawie 4 g/100 g (polędwica luksusowa). Dla dużej grupie asortymentów wędlin zawartość soli waha się w granicach mniej więcej 2–3%, jarzyny w puszkach – świeże jarzyny zawierają znikome ilości. kupione, w puszkach – wręcz przeciwnie. Sztuczne aromaty, przyprawy, duża zawartość konserwantów sprawiają, że kubek kukurydzy z puszki posiada w składzie 0,73 g sodu. 6 g/100 g sodu odszukamy w

oliwkach zielonych marynowanych. Jeśli kupujemy jarzyny w puszce, przed zjedzeniem przepłuczmy je wodą,

to pomoże usunąć chociaż część soli, gotowe sosy – jedna filiżanka gotowego sosu pomidorowego posiada w składzie prawie 1 g sodu. Łyżka gotowego sosu z kuchni chińskiej teriyaki ma ok. 0,7 g. Dla porównania łyżka sosu barbecue posiada w składzie 0,175 g. Domowy winegret może nie posiadać wcale soli – trzeba zrezygnować z jej dodania, a zastąpić ją większą ilości ziół, ryby wędzone – mają dużo soli, ponad 3 g/100 g artykułu. W przypadku przetworów rybnych zawartość soli okazuje się zróżnicowana i wynosi od ok. 0,6 g/100 g (śledzie marynowane, tzw. rolmopsy, śledzie w śmietanie) do ok. 2,7 g/100 g (śledź marynowany). Większość konserw rybnych posiada w składzie ok. 1,3–1,7% soli. Sól konsumowana w rozsądnych dawkach bywa zdrowa. Wspomaga gospodarkę wodną organizmu, umożliwia prawidłową pracę mięśni i układu nerwowego. Niestety na skutek nowoczesnej leczeniu odchudzającej zazwyczaj jadamy jej nadto dużo. Czy wiesz, w alt2 jakich produktach soli bywa najwięcej? Zdrowy człowiek powinien zjadać do 2300 mg sodu każdego dnia, a osoby z problemami z nadciśnieniem tętniczym nie powinny jadać jej więcej niż 1 500 mg dziennie. Tymczasem większość z nas zjada jej więcej nie wiedząc, że to, co kładą na talerz posiada ogromne ilości soli. poniżej w szczególności słone jedzenie. Gdy je kupujesz i jesz pamiętaj, by trzymać ręce z dala od solniczki. Mrożone, kupione potrawy Jedna porcja mrożonej lazanii to 1200 mg sodu, a więc ponad 1/2 dziennego zapotrzebowania osoby prawidłowej i niemal max dawka dla osoby chorej na nadciśnienie. Zawsze czytaj etykiety na gotowych potrawach i czytaj je uważnie – obchodzi cię dawka sodu w całej porcji, a nie w 100 g. Płatki śniadaniowe Porcja płatków mieszcząca się w filiżance może zawierać 250 mg sodu. Jeśli uwielbiasz płatki, zmieszaj pół kubka dmuchanego ryżu z połową kubka ulubionych płatków i taką mieszankę dodaj do mleka czy jogurtu. Możesz więc poszukać płatków z niską zawartością sodu. Zwykle te więcej przetworzone płatki (kółeczka, kuleczki, itp.) zawieraja więcej sodu niż mieszanki z płatków naturalnych. Sok jarzynowy Szklanka soku z pomidorów czy wielowarzywnego to prosty metoda na zwiększenie ilości porcji warzyw w codziennej diecie. mimo wszystko nie każdy sok okazuje się dla ciebie korzystny, jeśli musisz być ostrożni na dawka soli, jaką zjadasz. Niektóre soki okazują się szczególnie słone - jedna szklanka posiada 480 mg sodu. Na los bez kłopotu na sklepowej półce znajdziesz soki o obniżonej zawartości tego pierwiastka. jarzyny w puszce Wiedziałeś, że puszka kukurydzy posiada nawet 730 mg sodu? Zanim kupisz, sprawdź ile soli dodano do warzyw puszkowanych, na które posiadasz energię. Zawsze, gdy przyrządzasz danie z wykorzystaniem puszkowanych warzyw, dokładnie je wypłucz przed dodaniem do potrawy – to umożliwia pozbyć się elementy soli. Niektóre przetwory mięsne Pakowane w folię kiełbaski i wędliny więc mogą zawierać dużo soli. Niektóre rodzaje salami okazują się pod tym względem rekordzistami – 362 mg sodu w dwóch plastrach! Zwracaj szczególną uwagę na przetwory o obniżonej zawartości tłuszczu – to one alt3 zwykle mają większą zawartość sodu. Zupy z proszku i puszki Czasami to

najszybszy metoda na rozgrzanie się w chłodny dzień. Niestety zupy instant to więc zazwyczaj „solna bomba

Powinniśmy wyrobić w sobie nawyk sprawdzania zawartości soli w produktach konsumpcyjnych, trzeba czytać etykiety – przekonuje dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie prof. Mirosław Jarosz. „Nie ma już tzw. soli ukrytej w kupowanych poprzez konsumentów produktach konsumpcyjnych. To już przeszłość. Od 13 grudnia 2014 r. obowiązują przepisy nakładające na producentów wymóg dawania na opakowaniach informacji o zawartości sali” – podkreśla dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności Andrzej Gantner.   Szef PFPŻ dorzuca w rozmowie z PAP, że jeśli w sklepach okazują się jakieś wyroby, które nie mają takiej informacji na etykiecie, to wyłącznie dlatego, że pojawiły się na rynku jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów. Wkrótce takich części kuracji odchudzającej, bez informacji o zawartości soli, w handlu już ;.   „Na etykiecie w tabeli substancje odżywczej artykułu musi być deklarowana całkowita zawartość soli, czyli wyłącznie tej dodanej w recepturze, lecz więc naturalnie w nim obecnej” – diagnozuje Gantner. Na opakowaniu mogą więc znajdować się oświadczenia, że artykuł nie posiada w składzie soli, ma niską lub małą jej zawartość lub został poddany reformulacji w zamiarze ograniczenia jego zawartości.   Dr Ewa Rychlik z warszawskiego Instytutu Żywności i Żywienia powiedziała dziennikarzowi PAP, że na etykiecie musi być podana informacja o zawartości soli, a nie sodu, bo dla licznych ludzi okazuje się to mylące. 1 g sodu okazuje się odpowiedzialna niejako mniej więcej 2,5 g soli.   Gantner zapewnia, że licznych producentów żywności dąży do zmniejszenia zawartości soli w oferowanych produktach. tej reformulacji poddawane okazują się przekąski, zupy, dania kupione, przyprawy i składniki zbożowe, czy środki specjalnego przeznaczenia żywieniowego.   przykładowo, oferowane obecnie płatki kukurydziane zawierają o 25 procent mniej soli aniżeli kilka lat temu. W latach 2005-2014 zawartość soli w zupach w proszku spadła średnio o 28 procent, a w chipsach – o 30 procent   „Nie zawsze mimo wszystko powodu barier technologicznych możliwe okazuje się zmniejszenie soli w alt4 pewnym produkcie. Na przykład sól w chlebie decyduje o jego smaku, w tym przypadku trzeba jedynie manipulować przyprawami” – podkreśla Gantner.   Prof. Jarosz zwraca uwagę, że najważniejszy okazuje się świadomy wybór konsumentów podczas kupowania części kuracji odchudzającej konsumpcyjnych. „Trzeba czytać etykiety i wybierać składniki bardziej lecznicze dla sprawności. W taki sposób trzeba zmniejszyć picie soli nawet o 72 procent” – dorzuca.   Dr olga Wojtasik z Instytutu Żywności i Żywienia podaje przykład, że półtłusty ser żółty salami w 100 g posiada w składzie 1,45 g soli, podczas gdy w tej samej porcji sera tłustego gouda okazuje się jej 2,25 g. Ser twarogowy ma w 100 g zaledwie 0,10 g soli, natomiast serek ziarnisty – 0,96 g. Polędwica luksusowa posiada w składzie w tej samej porcji 3,89 g soli, a polędwica sopocka – 1,87 g, czyli dwukrotnie mniej. Podobnie okazuje się z rybami: łosoś w 100 g ma 3,8 g soli, a węgorz – 1,25 g.   Gantner zwraca uwagę, że znacznym źródłem spożycia soli w polskiej diecie okazuje się tzw. jedzenie zbiorowe, w stołówkach szkolnych czy restauracjach. W menu oferowanych tam potraw wcale nie podaje się jej zawartości. „Kolejnym krokiem powinna być zmiana, która by nakazywała branie zawartości soli w gotowych daniach podobnie jak w przypadku części kuracji odchudzającej konsumpcyjnych” - twierdzi.   Dr Hanna Mojska z Instytutu Żywności i Żywienia diagnozuje, że trzeba zjeść wyłącznie jedną dużą pizzę, żeby w jednym dania spożyć aż 8 g soli, co okazuje się ponad 1połowa. dziennej normy zalecanej poprzez Światową Organizację sprawności (WHO), czyli 5 g. Jeden hamburger dostarcza 40 procent dziennej normy spożycia soli, a duża porcja chipsów - 80 procent   Z wyliczeń Instytutu Żywności i Żywienia na podstawie danych GUS wynika, że przeciętny Polak konsumuje dziennie 11 g soli, czyli ponad dwukrotnie więcej niż zaleca WHO. „nazbyt obfite konsumpcja soli to większe ryzyko nadciśnienie tętniczego, zawału serca, udaru mózgu, także raka żołądka, osteoporozy, kamicy nerkowej i otyłości, jak wykazują najnowsze analizy” - ostrzega prof. Jarosz.  


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness