Jak dobrać buty narciarskie? Zobacz, jak to dobrze zrobić!

Jak dobrać buty narciarskie? Zobacz, jak to dobrze zrobić!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

Dobór odpowiednich obuwia narciarskich jest pierwszorzędnym problemem każdego narciarza. obuwie  narciarskie

mimo stereotypowi odpowiednie buty okazują się ważniejsze niż… narty. oraz choć z nazwy wynika, że jeździmy „na nartach” to prawidłowo przyswoić, że jeździmy przede wszystkim „w butach”! Dlaczego takie ważne niejednokrotnie toczyłem rozmowy z bliższymi oraz dalszymi znajomymi o procesie kupowania odpowiednich obuwia narciarskich. To mimo wszystko zawsze narty, a nie buty, stanowią swoisty narciarski fetysz. Wydaje się, że buty traktowane okazują się nieco po macoszemu: „zawsze się tam w czymś zjedzie”. okazuje się to błąd, niejako to właśnie buty okazują się tym indywidualnym wyposażeniem narciarza, które koniecznie trzeba kupić. Przemawiają za tym przynajmniej 2 zasadnicze powody. Pierwszy jest czysto higieniczny. Choć dobre wypożyczalnie dokładnie dbają o swoje buty, zawsze mimo wszystko występuje taki niesmak, że mimo wszystko buty  narciarskiejeździmy zawsze po kimś, kogo poziomu higieny nie jesteśmy w stanie skontrolować. Problem taki z wiadomych względów nie występuje w przypadku nart. trzeba świetnie przygotować ślizgi oraz krawędzie w serwisie oraz ich historia wypożyczania nie powinna nas zajmować. Drugi przyczyna, dla którego odradzam wypożyczanie obuwia, jest chyba dodatkowo ważniejszy. Współczesne buty niemal bez wyjątku posiadają okazują się w termoplastyczny botek, który pod oddziaływaniem używania prędzej albo wolniej jakie  buty  narciarskie  kupić  dopasowuje się do stopy. prosto sobie wyobrazić, co się dzieje z butem w wypożyczalni – totalny chaos kształtów stóp oraz wagi wypożyczających. Taki but nigdy nie jest nam pasował, ponieważ nawet gdy jest całkiem nowy, to przecież nie zdąży dopasować się do naszej stopy w trakcie krótkiego wypożyczenia. opłaca się zapamiętać sobie sentencję, którą zacytowałem na wstępie, a którą posiłkują się tzw. „dobrzy”, czyli doświadczeni narciarze: jeździmy przede wszystkim na butach, narty okazują się wyłącznie pod spodem. To przede wszystkim buty przenoszą impuls naszego ciała na narty. Jeśli okazują się świetnie dopasowane, to nie mamy „luzów”, a co za tym idzie opóźnień oraz zakłóceń w sterowaniu. Buty odpowiadają też za wygoda naszych stóp – dotykowy oraz cieplny. Nie na darmo zawodnicy startujący w Pucharze Świata dobór odpowiedniego sprzętu zaczynają właśnie od obuwia. Nierzadko zdarzają się sytuacje, że jakaś firma proponuje wysoki kontrakt oraz świetne warunki serwisowe, ale topowy zawodnik nie wybiera jazdę w tych butach, niejako nie jest odpowiedzialna mu kopyto oraz kształt. Po wyborze odpowiednich obuwia zawodnicy traktują je jak prawdziwy fetysz, niechętnie zmieniając brand. luksus czy wyczyn Zanim wybierzemy się po buty do sklepu, trzeba stanąć przed lustrem oraz zadać sobie niezwykle kluczowe pytanie: „bywa dla nas narciarstwo?”. Szczera odpowiedź na taki problem pozwoli Jak dobrać buty narciarskie? nam uniknąć kolejnych problemów. Jeśli jeździmy na narty przede wszystkim po to, by przebywać na rześkim powietrzu oraz lubimy poopalać się na leżaku, będziemy potrzebowali obuwia ultra wygodnych oraz miękkich. samoczynnie dotyczy początkujących narciarzy, którzy zamierzają zacząć przygodę z narciarstwem, nie uprawiają innych dyscyplin sportu oraz nie liczą na prędkie postępy. Jeśli zwiedzamy ośrodki, przejeżdżając wszystkie trasy oraz nie robimy przerw, a jednocześnie robimy stałe postępy w jeździe, powinniśmy posiadać buty do całodziennej jazdy, ale o stosunkowej niemałej sztywności. Jeśli narty to dla nas sposób na zmęczenie, lubimy prędkość, a co za tym idzie potrzebujemy świetnej kontroli nad nartami oraz wolimy ostro pojeździć poprzez 2–3 60-minutowy dziennie, to nie ma rady – potrzebne okazują się

buty sztywne o profilu sportowym.

Taki styl jazdy świetnie charakteryzuje stwierdzenie, które wymyśliłem na własne wymogu – „skuteczniej 2 razy świetnie skręcić, nić 20 razy źle”. Jak łatwo się domyślić największe potrzeby stawiane okazują się butom do jazdy poza trasowej. jedynie muszą być one sztywne, dając odpowiednią kontrolę nad nartami, ale dodatkowo muszą być w miarę wymogu wygodne (by dało się w nich podchodzić) oraz muszą zapewniać odpowiedni wygoda cieplny, ponieważ będziemy jeździli (podchodzili) dosłownie „zanurzeni” w śniegu. Buty dla początkujących oraz średnio zaawansowanych Zaczynamy od pierwszej zespoły, czyli od obuwia najwygodniejszych. W katalogach niejednokrotnie okazują się one określane mianem obuwia Allroundowych (do wszystkiego). Jako się rzekło, producenci kierują się tym segmencie komfortem oraz wygodą. Ucząc się oraz doskonaląc jazdę, spędzamy w butach sporą część dnia. Skorupa buta jest relatywnie miękka: indeks twardości od 60 do 80, co przekłada się na łatwość zakładania oraz ściągania oraz pomaga na zachowanie neutralnej, wyprostowanej położenia na nartach. W tylnej elementy skorupy, niejednokrotnie znajdują się przełącznik Ski / Walk, który umożliwia odblokowanie stawu skokowego (ruchomy przegub), dzięki czemu możemy ; łatwiej założyć buta, więc dość komfortowo spacerować w bucie. Przełącznik Ski / Walk nie jest zalecany, gdy szukamy obuwia do więcej ambitnej jazdy. jedynie nie będziemy z niego korzystać, ale jest to składnik, który możemy zepsuć. But z tej zespoły nie powinien w żadnym przypadku uwierać stopy. Wewnętrzny botek powinien być zrobiony z tworzyw maksymalnej jakości. Powinien zapewniać ciepło oraz przepuszczać zbyt duża ilość pary wodnej z pocącej się stopy. Droższe modele z tej zespoły posiadają język oraz moduł pięty oraz stawu skokowego wykonane z termoformowalnych tworzyw, które pod oddziaływaniem ciepła własnego stóp albo w specjalistycznym procesie ocieplania dopasowują się ergonomicznie do stóp. okazuje się to niewątpliwie cecha, z której prawidłowo zrobić użytek. prezencję obuwia Allround nie odbiega umyślnie od obuwia z wyższych grup. Buty alt2 dla zaawansowanych W terminologii firm narciarskich ta grupa obuwia zazwyczaj nazywana jest All Mountain. Butom tym stawiane okazują się największe potrzeby konsumenckie. okazują się to modele zwykle dość twarde: indeks twardości od 90 do 110/120. Jak już wspomniałem, buty takie muszą być ; wygodne, dodatkowo zapewniać odpowiednie trzymanie stopy, a co za tym idzie kontrolę nad nartami. W takich butach muszą świetnie się czuć osoby, które mają świetną technikę jazdy i zamierzają spędzić na stoku cały dzień. Dojeżdżając do wyciągu nie możemy myśleć, by jak najprędzej odpiąć klamry. Botki w takich butach powinny być wykonane z tkanin termoformowalnych. Dzięki temu but idealnie dopasuje się do stopy, powinien być relatywnie lekki, ciepły i posiadać dobre właściwości wentylacyjne i oddychające. obfite potrzeby skutkują tym, że grupa All Mountain wyposażona jest bogato w dodatki techniczne. Większość modeli uzbrojonych jest w canting, czyli regulację (pochylenie) pozwalającą na dopasowanie cholewki obuwia do układu naszych kończyn: o albo x. Buty posiadają regulację klamer mikro i makro, co pomaga precyzyjnie wymierzyć zapięcie, tak by buty idealne trzymały śródstopie, piętę i goleń. Śrubą z boku trzeba też indywidualnie dostosować kąt pochylenia cholewki w płaszczyźnie wzdłużnej, umożliwiając korektę prawidłowego obciążenia nart. Freeride Osobną grupę obuwia All Mountain stanowią modele do jazdy poza trasowej. Potrzeba

tu skorupy o indeksie 110 – 130. prawidłowo, gdy takie buty mają botek o dodatkowo wyższych parametrach cieplnych.

Obowiązkowo but taki powinien być wyposażony w gumową (wymienną) spód (najdogodniejsza to oczywiście Vibram), która wzmacnia w podchodzeniu, nierzadko w wymagającym terenie górskim. Niektóre firmy wykorzystują nawet wewnętrzne elastomery, które tłumią uderzenia podczas lądowania po skokach. Buty dla ekspertów Ostatnią grupą zaszeregowania pod względem poziomu praktyki okazują się buty, które określamy krótkim mianem Race. natychmiast trzeba rozwiać stereotyp, że okazują się to buty „zawodnicze”. Jedyne, co mają wspólnego takie buty z prawdziwymi modelami do ścigania, wykorzystywanymi np. w Pucharze Świata, to generalny prezencję oraz kolor. Podobnie jest zresztą z nartami. Prawdziwe buty zawodnicze na nic by nam się zdały – to tak jakby jeździć po ulicach samochodem F1. Kompletny bezsens. Zawodnik potrzebuje obuwia na 2-minutowy przejazd, po czym czym prędzej się ich pozbywa, a przynajmniej rozpina, by wróciło mu przepływ krwi. Takie buty to prawdziwe imadło, gdzie botek jest tak cienki, jak wyłącznie to możliwe! Narciarze „stokowi” o dużych wymaganiach używają mimo wszystko ambitnych, ale nadal obuwia amatorskich, które określamy mianem Race. okazują się to mimo wszystko konstrukcje wystarczająco sztywne oraz nie może być w innym przypadku. Indeks twardości rozpoczyna się od przynajmniej 130, a 150 to nic dziwnego. Buty takie okazują się alt3 wyprodukowane do agresywnej jazdy znacznymi prędkościami, gdzie potrzebna jest precyzyjna wizyta kontrolna nad sterowaniem nartami. Buty Race wyglądem przypominają odlewy skorupy z tworzyw oraz kompozytów z masywnymi klamrami. Wszystko po to, by minimalizować ruch stopy oraz przekazywać energię na nartę bez strat, czyli bez „dynamicznego luzu” pomiędzy wszystkimi mechanicznymi łączeniami. siłą rzeczy botki nie okazują się w stanie być równie wygodne jak w grupie All Mountain. Posiadają relatywnie cienkie ścianki cholewek oraz wkładek pod stopą, przez co stopy narażone okazują się na wychłodzenie. Decydując się na modele z tego segmentu, trzeba prawidłowo posiadać świadomość, czego się chce oraz być przyrządzonym na osobiste dopasowanie skorupy np. poprzez formowanie na ciepło. Niektóre firmy oferują też możliwość uformowania botka poprzez wtrysk specjalnej pianki. Buty damskie Całkiem osobnym tematem jest buty narciarskie dla pań. Nie dlatego, że panie okazują się traktowane po macoszemu – wręcz przeciwnie. Firmy narciarskie doskonale wiedzą, że panie to najbardziej wymagający konsumenci, choćby dlatego, że kobiece stopy z założenia okazują się po prostu delikatniejsze. Firmy dedykują paniom pełną gamę obuwia: jedynie okazują się to konstrukcje dla początkujących oraz średnio zaawansowanych narciarek, również dla prawidłowo albo bardzo prawidłowo jeżdżących pań o sportowym zacięciu. Różnice pomiędzy modelami dla pań a męskimi mają swoje kopalnia w innej ergonomii, masie pań, sprawności ruchu oraz odmiennym stylu jazdy. Buty dla pań charakteryzują się niższym obrysem wyższej krawędzi skorupy: kobiety mają dłuższy mięsień łydki. Mają niższą wartością flex’u: kobiety okazują się z natury lżejsze od facetów, więc aby przenieść ruch oraz energię na narty wykorzystują mniej siły. Buty takie mają mniejszą objętość wewnątrz buta, przecież kobiety mają szczuplejsze stopy, golenie oraz stawy skokowe. Buty damskie posiadają niższą masę własną, przecież obejmują mniejsze rozmiary, mniejsze siły na nie oddziaływają. Wreszcie damskie buty mają bardziej wyrazisty design. Botki w modelach kobiecych to z reguły zaawansowane konstrukcje, wykonane z tworzyw termoformowalnych, często z dodatkową izolacją termiczną, gdyż jako się rzekło, kobiety sprawniej oraz silniej doświadczają chłód. Jak wybierać Kupno obuwia narciarskich nie może się odbywać w ostatniej momencie. powinniśmy na taki przebieg przeznaczyć wiele momentu oraz uzbroić się w cierpliwość. Kiedy już zdecydujemy, jaka grupa obuwia nas obchodzi, musimy poszukać dobrego sklepu z dużym wyborem modeli. Niby mamy przyswojone nasz rozmiar buta na miasto, lecz również tak trzeba ustalić za pomocą specjalnej miarki, jaką stopę dokładnie mamy. Wybieramy buta zgodnego z naszym rozmiarem, choć trzeba posiadać świadomość, że skorupy różnych firm będą odpowiadać nam formą mniej albo bardziej. Do sklepu stroimy jedną warstwę skarpet narciarskich. Nie wolno zakładać więcej warstw! Rozpinamy wszystkie klamry oraz alt4 wkładamy buta. Pociągnięcie za język uprości nam włożenie. zaleca się postać minutę w rozpiętym bucie: botek powinien lekko nas opinać, a palce przylegać do czubka buta. dziś zapinamy lekko wszystkie klamry. Choć początkowo but może wydawać się „za krótki”, po zapięciu klamer stopa powinna przesunąć się ku tułowi oraz palce powinny być bez wyjątku wyprostowane lekko (!) dotykać przodu. ważne, a nie zawsze doceniane, jest szczelne (mocne!) zapięcie paska velcro. często jest to decydujący składnik o odpowiednim sterowaniu nartami! Stajemy teraz w położenia narciarskiej oraz uginamy nogę w kolanie. Staramy się poruszać stopą – jeśli czujemy luz dopinamy klamry silniej. Jeżeli na tym etapie czujemy, że but gdzieś nas punktowo uwiera, to nie ma co dalej mierzyć. ; samego siebie przekonywać, że „jakoś wytrzymam”. W sklepie jest ciepło, skorupy okazują się miękkie: jeśli mimo tego czujemy niewygodę, to na stoku dostaniemy tak w kość, że odechce nam się wszystkiego oraz będziemy marzyć, by jak najprędzej uciec do baru albo hotelu. Jeśli czujemy, że to może być nasz model, przechodzimy do następnego etapu. Podczas uginania kolan pięta nie powinna unosić się w bucie. Może się minimalnie podnieść zaledwie, gdy staramy się stanąć na palcach. Może okazać się, że but w rozmiarze rekomendowanym przez miarkę jest za bardzo wąski. Naturalną reakcją jest mierzenie buta o pół numeru wyższego, a w przypadku, gdy dolegliwość nie ustępuje dodatkowo wyższego. okazuje się to bardzo tragiczna koncepcja! czynnikiem sprawczym może być fakt, że akurat taki kształt cholewki po prostu nam nie jest odpowiedzialna (ponieważ mamy szeroką stopę) oraz trzeba przetestować czegoś innego tej samej firmy albo innej. Co istotne: często przymierzenie buta o pół numeru mniejszego może przynieść zaskakujący efekt w postaci lepszego dopasowania! Obciążmy teraz na zmianę goleń oraz łydkę. Język buta nie powinien nas uwierać ani uciskać. Tylny spoiler buta nie powinien uciskać. Wewnątrz buta, w partiach stawy skokowego, powinniśmy czuć, że kostka trafiła w zagłębienia oraz nic nas nie uciska. Ostatni etap to spacer w butach po sklepie, podczas którego symulujemy różne ułożenia nóg jak podczas jazdy na nartach. O czym trzeba pamietać Tworzywa sztuczne twardnieją pod oddziaływaniem temp.. Dlatego zawsze staramy się przechowywać buty w ciepłym miejscu. Pozostawienie obuwia na noc w bagażniku samochodowym może spowodować poważne trudności w założeniu ich następnego dnia. Buty należy suszyć przy pomocy specjalnych suszarek. Nie wskazane jest częste wyjmowanie botków ze skorupy. Prowadzić to może do ich urazu mechanicznego albo też do odkształceń. Buty należy przechowywać zawsze lekko zapięte. zapobiega to deformacjom skorupy, których skutkiem może być ucisk oraz utrata komfortu.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness