Jak suplementować kwas foliowy? Oto 10 największych mitów!

Jak suplementować kwas foliowy? Oto 10 największych mitów!

Redakcja

2017-10-02

brak komentarzy

  kwas  foliowy  mity

Kwas foliowy bywa witaminą z zespołu B (B9), występującą naturalnie w produktach spożywczych,

jak na przykład zielone jarzyny liściaste, rośliny strączkowe, owoce cytrusowe, drożdże, podroby, jajka. Ze względu na udowodnione działanie zapobiegające rozwojowi niektórych wad genetycznych, poleca się posiadanie kwasu foliowego kobietom mogącym potencjalnie zajść w ciążę i ciężarnym. Dlaczego to tak ważne? Kwas foliowy – jakie pełni funkcje? W ludzkim organizmie zachodzi mnóstwo procesów wspomaganych poprzez obecność kwasu foliowego. poniżej jego rola: - po przekształceniu do stymulującej postaci, czyli kwasu 5,6,7,8-tetrahydrofoliowego, bierze udział w licznych reakcjach biochemicznych, syntezie związków purynowych i pirymidynowych, syntezie DNA, przemianie białek, - umożliwia podział komórek w warstwach – tyczy się to zarówno układu krwiotwórczego, przewodu pokarmowego, więc tkanek rozwijającego się płodu, - bierze udział w metabolizmie homocysteiny, poprzez co redukuje prawdopodobieństwo zachorowania na miażdżycę, - oddziałuje korzystnie na pracę układu nerwowego i kwas  foliowy  suplementacjamózgu, - wzmacnia struktury chromosomów, poprzez co wykazuje działanie przeciwnowotworowe, tyczy się to m.in. nowotworu okrężnicy, macicy, biust, płuc, trzustki, żołądka, przełyku, ; białaczki. Dlaczego kwas foliowy bywa potrzebny w czasie ciąży? Dzięki wit. B9 o mnóstwo zwiększa się prawdopodobieństwo przebiegu ciąży bez niebezpiecznych komplikacji. Kwas foliowy: - redukuje niebezpieczeństwo poronienia, - wpływa na prawidłową masę urodzeniową noworodków    kwas  foliowy  niedobór  , Dowiedz się więcej! Oto 6 faktów i mitów o kwasie foliowym - przeciwdziała występowaniu wad rozwojowych, w tym wad cewy nerwowej, z której rozwijają się mózg i rdzeń kręgowy potomka – wady cewy nerwowej mogą posiadać odmienną postać kliniczną, np. bezmózgowie albo rozszczep kręgosłupa. Pożywienie czy preparat – jak dostarczać organizmowi kwas foliowy? Zapotrzebowanie osoby dorosłej na kwas foliowy wynosi 400 mikrogramów (0,4 grama) na 24 h, w czasie ciąży wzrasta do 0,6 g na 24 h, a laktacji – 0,5 g na 24 h. Witamina musi być zapewniana organizmowi razem z pożywieniem, ale jeśli istnieje możliwość zajścia w ciążę (kobiety planujące ciążę i aktywne seksualnie) i w czasie ciąży konieczna bywa dodatkowa suplementacja. Na rynku dostępne okazują się suplementy skierowane dla pań w ciąży (takie jak FOLIK mama 1 – na pierwszy trymestr i FOLIK mama 2/3 – na drugi i trzeci trymestr), obejmujące optymalną porcję 0,4 g i inne potrzebne na danym etapie produkty. Zdarza się, że w pewnych przypadkach lekarz poleca używanie lepszej dawki. To nie znaczy, że w ciąży nie trzeba już dbać o zdrowy jadłospis, uwzględniający produkty, które okazują się źródłem owej wit.. nadprogramowe posiadanie wit. B9 w formie leku nie na receptę albo specyfiku leczeniu odchudzającej gwarantuje, że dawka bywa odpowiednia. Niedobory kwasu foliowego wynikają z jego dużej wrażliwości na różnego rodzaju czynniki fizykochemiczne – tlen, wysoką temperaturę czy światło alt2 słoneczne. Istnieją dane wykazujące, że niedobór kwasu foliowego bywa jedną z zwykle występujących awitaminoz. mnóstwo lat eksperymentów nad oddziaływaniem kwasu foliowego na płód daje jasną odpowiedź, że bywa niezbędny w zamierzenia uniknięcia zagrażających życiu i zdrowiu powikłań. Zanim mimo wszystko sięgniesz po preparat, porozmawiaj z lekarzem, czy zaleca Ci jego

posiadanie. Opryszczka bywa chorobą, która jedynie wygląda mało estetycznie,

ale także wiąże się szczególnie dokuczliwymi symptomami. W trakcie schorzenia zazwyczaj pojawiają się zmiany skórne w okolicy ust, którym towarzyszą: palenie, pieczenie i ból. schorzenia te utrudniają spożywanie pokarmów i nieskrępowane mówienie. Aby skutecznie ochraniać się przed opryszczką, należy posiadać świadomość, która informacja bywa tym, a która mitem. 1. Czy opryszczkę trzeba wykurować? Według analiz ponad 1/2 ludzi cierpiących na to schorzenie zaraziła się wirusem HSV1 w dzieciństwie. Niestety, gdy dostanie się on do ludzkiego ustroju, pozostaje w nim na stałe. dokładnie z tego względu opryszczka ma tendencje do nawracania. poprzez większość okresu wirus pozostaje uśpiony i czeka na sprzyjający czas, by wywołać chorobę. ; nie został sporządzony preparat dający możliwość jego całkowite wyeliminowanie. Obecnie stosowane kuracja ma charakter jedynie objawowy. Nie stworzono efektywnego sposoby na eliminacja na stałe wirusa opryszczki (123RF) Zobacz film: was foliowy, zwany też folacyną, okazuje się witaminą z zespoły B (według różnych opracowań oznacza się go numerem 9 albo 11, a niekiedy alt3 też witaminą M). Syntetyzowana okazuje się poprzez bakterie jelitowe w postaci nieaktywnej i aktywowana w niezbyt trudnej, ale energochłonnej kaskadzie odpowiedzi chemicznych.   Rola w organizmie Kwas foliowy pełni dość różne funkcje, jednak fundamentalną okazuje się regulacja wzrostu komórek. Bez wit. M komórki nie zdobywają optymalnej wielkości – okazują się nadto małe albo nadto obfite, dzielą się też w niewłaściwych momentach. To ważne, ponieważ komórki okazują się „zaprojektowane” w taki sposób, aby maksymalną skuteczność osiągać w dość ściśle określonym przedziale wielkości (różnym dla poszczególnych tkanek). Wpływ wit. B9 widoczny okazuje się także w układzie nerwowym. W skomplikowany sposób substancja te reguluje przemiana materii komórek nerwowych, co sprzyja ustabilizowaniu ich cyklów obowiązków. W praktyce przekłada się to na lepsze samopoczucie, poprawę zdolności koncentracji, zapamiętywania, na szybkość odpowiedzi i możliwość uczenia się nowych rzeczy. Witamina ta odgrywa także istotną rolę w kształtowaniu się cewy nerwowej płodu, a w późniejszym czasie życia płodowego

reguluje wielkość i masę urodzeniową. Kwas foliowy reguluje prace układu pokarmowego.

uczestnicy w powstawaniu soków trawiennych i wpływa na cykle obowiązków jelit, żołądka i wątroby. Niedobory owej produktów mogą skutkować ostrym albo przewlekłym nieżytem. Skąd wziąć kwas foliowy Kwas foliowy, jak samodzielnie wskazuje, znajduje się w liściach (łac. folium – liść). ogromne stężenie owej produktów zmierzono w liściach warzyw, a szczególnie szpinaku. Poza tym mnóstwo okazuje alt4 się go w roślinach kapustnych: kapuście, brukselce, kalarepie, ; brokułach. Mniejsze ilości znajdują się też w warzywach strączkowych (to, co jemy, a więc nasiona, to przede wszystkim tzw. liście zarodkowe, czyli liścienie, co tłumaczy obecność kwasu listnego). Poza tym bogatym źródłem kwasu foliowego okazuje się wątróbka i jajka, natomiast jeśli chodzi o bezpieczne suplementy (szpinak czy szparagi wszak okazują się warzywami dość silnie sezonowymi) to prym wiedzie Spirulina – alga, w której komórkach okazuje się dość dużo wit. B11. Kiedy suplementować? w szczególności narażone na niedobory kwasu foliowego okazują się kobiety spodziewające się potomka. W zależności od sytuacji i zaleceń lekarza przyjmować należy 3-5 mg kwasu foliowego dziennie, przy czym należy pamietać, że kwas foliowy uzyskiwany syntetycznie dość znacząco rozróżnia się od tego, który uważa się w postaci naturalnej, np. ze Spiruliny. ten pierwszy wchłania się gorzej i nie oddziałuje tak skutecznie, jak organiczny. Podsumowanie Kwas foliowy okazuje się lekiem na stany obniżonego nastroju, drażliwość, nadpobudliwość, ospałość i ciągłe uczcie zmęczenia. Równie ważny okazuje się w przypadku zaburzeń wchłaniania produktów odżywczych i stanach zapalnych w obrębie układu pokarmowego. Z zastosowań nieco zapomnianych trzeba wspomnieć wsparcie w bitwie z przedwczesną siwizną, niedokrwistością makrocytową czy problemach z pamięcią. Kiedy zwyczajne źródła owej wit. znikają z talerza, trzeba zwrócić się ku suplementom ze Spiruliną.


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness