Rafinowany olej rzepakowy - czy na prawdę jest niezdrowy?

Rafinowany olej rzepakowy - czy na prawdę jest niezdrowy?

Redakcja

2017-08-11

brak komentarzy

Pełne smaku i aromatu zdrowe oleje nierafinowane okazują

się dla praktycznie wszystkich ludzi czymś zupełnie obcym. Niewielka okazuje się grupa ludzi zdających sobie sprawę, że olej posiada odczucie smakowe i zapach. Olej rzepakowy pachnący kwitnącym polem rzepaku, olej słonecznikowy o smaku słonecznika, lekko orzechowy odczucie smakowe oleju lnianego i cudownie delikatny aromat kokosa w oleju kokosowym.   Nierafinowane oleje zazwyczaj nie okazują się tak klarowne jak oleje rafinowane i nie posiadają tak długich terminów przydatności do spożycia. W zamian za te „niedogodności” posiadają własny odczucie smakowe i zapach, oraz kryją w sobie skarbnicę naturalnych elementów odżywczych, witamin, minerałów, potrzebnych kwasów tłuszczowych oraz elementów przeciwutleniających i prozdrowotnych.   Oleje nierafinowane okazują się wyciskane tylko mechanicznie (w prasach). przebieg taki odbywa się bez udziału wysokich temperatur. zazwyczaj oleje te okazują się raz przecedzane aby usunąć z nich pozostałości roślinne. Nierafinowane oleje nie tracą witaminy E, która okazuje się sprawdzonym konserwantem chroniącym je przed jełczeniem. Oleje rafinowane to oleje poddawane ekstrakcji silnie działającymi środkami chemicznymi (heksan) w wysokich temperaturach. Prces taki ma zamierzenia wytworzenie jak nejwiększej ilości treści pozbawionego smaku, koloru, nadającego się przede wszystkim do długoterminowego magazynowania (Tak! Nadającego się jedynie do magazynowania – nie nadającego się natomiast – do spożycia). Zresztą oceńcie sami :) Najpierw przybliżę przebieg rafinacji, a następnie wyciągniemy wnioski. i. Wydobywanie oleju z nasion.   Czyli taki mniej więcej nóż stołowy – ładnie wygląda, do niczego się nie nadaje. 

Taki olej Rafinowany olej rzepakowy wcale nie jest niezdrowy olewamy i zaraz wytłumaczę dlaczego.olej  rzepakowy

Mimo, że trzeba go nabyć drogą kupna zupełnie po taniości. Dlaczego oleje wyciskane na chłód okazują się droższe? Przyjrzyjmyjaki  wybrać  olej  rzepakowy  się sekretom produkcyjnym: olej obrabiany na ciepło powoduje zwiększenie efektywności, a pozostałe wytłoczyny trzeba więc dodatkowo raz obrobić i poprzez procesy filtracji i destylacji wydusić z nich dodatkowo trochę więcej oleju , w związku z okazuje się on tani. Niestety poddanie oleju wysokiej temperaturze powoduje obniżenie zawartości odżywczych poprzez zniszczenie kwasów tłuszczowych i witamin jakie posiadał pierwotny surowiec. Jednym słowem tanie mięso psy jedzą. My spożywajmy tylko pełnowartościowe prawdziwe oleje wyciskane na chłód. Lniany, z kokosów, z oliwek, z wiesiołka, z czarnuszki, z ostropestu plamistego, z orzechów różnego typu itd. – okazuje się szczególnie wielki wybór, trzeba robić oleje smakowe dodając czosnku lub papryczki, trzeba mieszać i próbować do woli! Gdzie zakupić prawdziwe oleje? zazwyczaj w świetnie zaopatrzonych marketach oraz w sklepach ze zdrową pożywieniem lub poprzez internet. Dokładnie czytajmy oznaczenia lub opisy. Co to znaczy, że olej okazuje się rafinowany? To znaczy, że został oczyszczony – poddany obróbce w wysokiej temperaturze (powyżej 160 stopni Celsjusza). Z czego został oczyszczony? Ze wszystkiego. wyłącznie z zanieczyszczeń, płynu i śluzów, ale też z dowolnych składniku pożytecznych. Powstaje preparat ogołocony ze wszystkiego, nawet nie ma praktycznie smaku i aromatu.  jaki  wybrać  olej

Ma za to szczególnie zmieniony skład chemiczny,

przede wszystkim występujące alt2 w nim kwasy tłuszczowe zmieniły swoją konfigurację geometryczną (tzw. izomer) z konfiguracji „cis” (naturalnej) na izomer „trans” (nie występujący w naturze i w związku z tym biochemicznie nie rozpoznawany poprzez ludzki organizm, poprzez co dochodzi w organizmie do licznych odpowiedzi negatywnych dla naszego kondycji).   Od kilku lat olej z kokosów zyskuje na sławie, do tego poziomu, że niektórzy specjaliści od diety i naturopaci zaczęli go wykonywać na wszystkie przypadłości przewodu pokarmowego. Podobno obniża pułap cholesterolu, dodatkowo w magiczny sposób spala tłuszcz trzewny. okazuje się panaceum na wszystko, wypatruje się w nim nawet nadziei na kuracja dolegliwości Alzheimera. Tymczasem temat oleju kokosowego budzi dużo kontrowersji. W wyniku szerokich badań laboratoryjnych okazało się, że olej z kokosów może podnosić pułap frakcji LDL cholesterolu. Wprawdzie nie w takim nasileniu jak masło, ale bardziej niż tłuszcze roślinne. okazuje się tak dlatego, że olej z kokosów okazuje się tłuszczem składającym się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Niektórzy stwierdzą, że to prawidłowo – dzięki temu da się na nim smażyć, gdyż ma wyższą temperaturę dymienia. mimo wszystko ta właściwość oleju kokosowego wpływa na jego walory zdrowotne. Otóż da się spokojnie powiedzieć, że ze względu na chorobę wieńcową i zdrowie krwioobiegu nie okazuje się za bardzo mądre zastępowanie choćby oleju rzepakowego olejem kokosowym. Jako kontrargument dla badań, z których wynika, że olej z kokosów podnosi stężenie frakcji LDL cholesterolu, dużo ludzi alt3 przytacza informację, że jednocześnie artykuł taki zwiększa stężenie frakcji HDL cholesterolu (tzw. świetnej frakcji). Owszem, ale robi to każdy tłuszcz roślinny, w szczególności jeśli połączymy jego spożywanie z aktywnością fizyczną. Od kilku dekad specjaliści od diety i specjaliści żywienia toczą między sobą zaciekłe rozmowy, czy w ogóle jadłospis tłuszczów nasyconych i cholesterolu z dań może mieć wpływ negatywnie na pracę serca i chorobę wieńcową. W ostatnim czasie pojawił się argument, że olej z kokosów może być w tym kontekście neutralny – chociaż nienasycone kwasy tłuszczowe, takie jak treściwy w antyoksydanty olej rzepakowy, mogą pełnić także rolę ochronną. Weganie używają go do pieczenia, a odchudzający się – do smoothies nie wolno zaprzeczyć, że olej z kokosów ma niebywałe zalety, jeśli spojrzeć na niego z perspektywy kulinarnej. odczucie smakowe i aromat, który dorzuca potrawom, okazuje się nie do przecenienia.

W temperaturze pokojowej ma gęstość stałą,

dlatego świetnie zastępuje tłuszcze zwierzęce w wegańskich wypiekach, gdyż dzięki swojej konstrukcji zachowuje się podobnie jak inne. okazuje się więc, tak jak wszystkie tłuszcze nasycone (choćby łój czy smalec), stabilny w wysokich temperaturach. Ponadto ma wysoką temperaturę dymienia, co znaczy, że da się go mocno rozgrzewać i nadaje się do przygotowywania potraw kuchni azjatyckiej, jak na przykład stir fry. Nie do przecenienia okazują się funkcje przeciwbakteryjne oleju kokosowego, który może działać jak naturalny antybiotyk Świetnie sprawdza się stosowany na alt4 skórę czy jako substytut naturalnej pasty do zębów albo wcierki do włosów. okazuje się idealnym kosmetykiem i środkiem odświeżającym. W niektórych badaniach pojawiają się głosy, że tłuszcz z kokosów, jako tłuszcz MCT (o średniołańcuchowych kwasach tłuszczowych), może skutecznie spalać tłuszcz trzewny. Według badań zamieszczonych poprzez Sayera Ji spożywanie jednej łyżki oleju kokosowego extra virgin codziennie, poprzez trzy miesiące pomaga zrzucić o 6 niepotrzebnych niepotrzebnych kilogramów więcej i nawet o 2 centymetry więcej w pasie w porównaniu z działaniem diet odchudzających niezawierających tego treści. Z podobnych badań wynika, że rodzaju kwasy tłuszczowe okazują się przetwarzane poprzez organizm w inny sposób niż pozostałe tłuszcze, okazują się też prawidłowo absorbowane i metabolizowane. Jednocześnie analiz nad czystym, syntetyczne tłuszczem składającym się z MCT pokazują, że trzeba tych korzystnych rezultatów uogólniać i że nie dotyczą one oleju kokosowego. Olej z kokosów składa się przede wszystkim z kwasu laurynowego, który w mnóstwo opracowaniach na temat tego tłuszczu okazuje się nazywany średniołańcuchowym kwasem tłuszczowym. W rzeczywistości, z chemicznego punktu widzenia, zachowuje się jak kwas długołańcuchowy. W oleju kokosowym okazuje się tylko kilka procentach kwasów średniołańcuchowych. To, co może czynić olej z kokosów nie do zakończenia idealnym dla ludzi, które tylko dzięki niemu zamierzają zrzucić, sprawia, że okazuje się świetny dla trenujących sporty siłowe, gdyż ciało człowieka prawidłowo sobie radzi z konwersją tego rodzaju tłuszczu na energię.

 

Zobacz też 

FormExplode


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness