Wartości odżywcze brokułów - to Cię zdziwi!

Wartości odżywcze brokułów - to Cię zdziwi!

Redakcja

2017-07-06

brak komentarzy

Spełnienie tych zaleceń nie jest zadaniem niełatwym. Brokuły są prosto dostępne i niedrogie. ; możemy serwować je na dziesiątki sposobów - surowe, ugotowane, pieczone, duszone. Brokuły wspaniale nadają się do sałatek i zup. da się je serwować jako dodatkowo do obiadu, jak np. kalafior czy fasolkę szparagową. Doskonale sprawdza się też w zapiekankach, sosach, warzywnych potrawkach. Wspaniale pasuje wyłącznie do pozostałych warzyw, ale też mięs i ryb. Warzywo to nie potrzebuje długotrwałej obróbki i jest delikatne w smaku. Jednym słowem - pod względem kulinarnym to produkt doskonały. A jakie są jego właściwości? Dlaczego świetnie go jeść? 9 powodów, dla których to warzywo powinno jak przeważnie gościć na naszych stołach, omówiła dietetyk Maja Lewandowska z poradni Naturhouse Morena.   Właściwości przeciwnowotworowe W brokułach znajduje się mnóstwo aktywnych substancji przeciwdziałających rakowi. są to: sulforafan, beta-karoten, izotiocyjany, indol-karbinol i chlorofil. Związki te wykazują oddziaływanie przeciwnowotworowe w terenie jelita grubego, prostaty, piersi, szyjki macicy, przełyku, żołądka, cery, płwłaściwości  brokułówuc, tchawicy, krtani i jamy ustnej. Dodatkowo sulforafan - silny przeciwutleniacz - blokuje powstawanie nowotworowych mutacji DNA oraz upraszcza usuwanie komórek tworzącego się nowotworu. Właściwości przeciwzapalne Brokuły zawierają flawonoid o nazwie kaempferolem, który wykazuje oddziaływanie przeciwzapalne, co rozpocznie skraca powrót do formy osobom cierpiącym na etap zapalny stawów czy dnę moczanową. oprócz tego kaempferol umożliwia zapobiegać występowaniu alergii. Na pozytywny wzrok Brokuły bogate są w szczególny rodzaj karotenów, luteinę i zeaksantynę, ; w witaminę B2. Substancje te mają korzystny wpływ na wzrok i poprawiają ostrość widzenia. Dzięki tym składnikom brokuły ułatwiają regenerację zmęczonych oczu, ; chronią je przed dolegliwościami tego organu powiązanego z upływem lat, np. wystąpieniem zwyrodnienia plamki żółtej. przeciwdziałające chorobom sercowo-naczyniowym Zawierają olbrzymie ilości potasu, dzięki któremu polepsza się przepuszczalność ;, co rozpocznie upraszcza przepływ krwi. skutkiem tego jest spadek ciśnienia. Jednocześnie potas wspomaga wydalanie nadmiaru sodu z organizmu, co dodatkowo przekłada się na obniżenie ciśnienia. Dla trenujących Brokuły są popularne wśród zawodników. wpływają na niejako budowę mięśni, poprawiają kondycję stawów i mają korzystny wpływ na pracę nadnerczy. Co dość istotne obniżają też zakres kortyzolu - hormonu, który jest uwalniany na skutek przetrenowania albo korzystania z niskokalorycznej zabiegu odchudzającej, a wywołuje rozpad mięśni.

Na powyższe właściwości ma dodatkowo wpływ spora zawartość wit. C, która jest niezbędna dla produkowania kolagenu - kluczowego składnika tkanki Dlaczego warto jeść brokuły? łącznej i chrząstki, odpowiadającego za kondycję stawów i ścięgien. Dla chorujących na cukrzycę Brokuły mają niski indeks glikemiczny (IG 15). Dlatego ich konsumowanie nie wywołuje gwałtownego wzrostu glukozy we krwi, rzutując jednocześnie na produkcję insuliny. Ponadto jarzyny te zawierają chrom, który współpracuje z insuliną i umożliwia utrzymać odpowiednie stężenie poziomu cukru. Brokuły zmniejszają też zagrożenie wystąpienia schorzeń układu sercowo-naczyniowego u chorych na cukrzycę. jest to szczególnie istotne, gdyż osoby z podwyższoną ilością glukozy we krwi, są aż pięć razy więcej narażone na występowanie tych kłopoty niż osoby bez obciążeń cukrzycowych.   przeciwdziałające chorobie wrzodowej Zawarty w brokułach sulforafan niszczy bakterie Helicobacter pylori, które przyczyniają się do rozwoju wrzodów i mogą powodować inne kłopoty układu pokarmowego, np. etap zapalny błony śluzowej żołądka, etap zapalny przełyku, czy raka żołądka. Sulforafan unieszkodliwia bakterie niezależnie od tego, czy bytują wewnątrz, czy na dworze komórek błony śluzowej żołądka. funkcjonuje nawet na te szczepy, które stają się oporne na powszechnie stosowane antybiotyki. Dla pań w ciąży Brokuły zawierają substancje niezbędne dla prawidłowego rozwoju układu nerwowego płodu - kwas foliowy i wit. z grupy B. są one odpowiedzialne za tworzenie DNA, komórek i syntezę białek. Dlatego notoryczne spożywanie brokułów zalecane jest kobietom w ciąży.   przeciwdziałające stanom depresyjnym Kwas foliowy niezbędny jest wyłącznie do odpowiedniego rozwoju płodu. Ma on dodatkowo spory wpływ na nasze samopoczucie. Według analiz badawczych niedobór tego związku, może wpływać na rozwijanie się stanom depresyjnym. Dostarczenie prosto przyswajalnego kwasu foliowego, który odnajdziemy w brokułach, zwiększa zakres serotoniny i redukuje symptomy stanom depresyjnym. Brokuły są dość zdrowe - ich spożywanie jest dość opłacalne dla sprawności. Mają właściwości przeciwnowotworowe, poprawiają wzrok, korzystnie wpływają na etap przewodu pokarmowego, mają oddziaływanie przeciwzapalne. służą w kuracji anemii, dostarczają witamin i są po prostu smaczne.

Co dodatkowo trzeba przyswoić o brokułach? Brokuły - jakie mają właściwości?

Brokuły zawierają mnóstwo dobroczynnych dla sprawności substancji, np.: kaempferol - flawonoid, który wykazuje oddziaływanie przeciwzapalne, umożliwia również zapobiegać wystąpieniu alergii; błonnik - w ilości 2,6 g na porcję, dzięki czemu 100 g brokułów posiada w składzie jedynie 34 kalorie; wit. A i K, które pomagają wchłaniać przez organizm witaminę D. Witamina A jest też zwana witaminą młodości - spowalnia procesy starzenia, korzystnie wpływa na naskórka i kości, przeciwdziała ślepocie zmierzchowej; karotenoidy, takie jak luteina i zeaksantyna, które alt2 poprawiają wzrok; glukorafaninę, która modyfikuje się podczas trawienia w inny korelację chemiczny, sprzyjający odnawiania komórek cery; sulforafan - umożliwia udrożnić tętnice i przywraca naczyniom umiejętność samoregeneracji, co redukuje zagrożenie schorzeń serca, chroni też przed nowotworami prostaty, piersi, płuc i jelita grubego (ale jedynie wtedy, gdy brokuły będą ugotowane w wodzie, której temperatura nie przewyższa 76ºC antyoksydanty - skutecznie walczą z wolnymi rodnikami; potas - umożliwia obniżeniu nadto najwyższego ciśnienia krwi, sprzyja udrożnieniu garnkó  przepis  na  brokuły  w, przeciwdziała skurczom; wapń - 100 g brokułów dostarcza 4% dziennego zapotrzebowania na wapń;;

 witaminę C - aż 64,9 mg w 100 g ugotowanych warzyw. Brokuły
- jak je przygotować, by były drogocenne? Mrożenie brokułów rozpocznie redukuje w nich porcję myrozynazy, enzymu koniecznego do wyprodukowania sulforafanu. jest tak dlatego, że brokuły są przed zamrożeniem blanszowane w temperaturze 86ºC. Naukowcy dowiedli jednak, że blanszowanie warzyw w temperaturze 10 stopni niższej sprawia, że aż 82 proc. myrozynazy pozostaje w brokułach. Sulforafan tworzy się w największej ilości, kiedy świeże warzywo zostaje posiekane albo pokrojone, tak aby myrozynaza zmieszała się z innym substratem – aby przebieg taki zaszedł, nie należy rozmrażać głęboko zamrożonych brokułów w schładzarce; trzeba je zostawić do całkowitego rozmrożenia w temperaturze pokojowej, czyli przygotować szybko po zakupie. W czasie długotrwałego gotowania brokułów większość sulforafanu ginie, dlatego trzeba przygotować je na parze przez max. 3-4 minuty. zapewne każdy wie, że brokuły to jedne z najzdrowszych i w szczególności dostępnych warzyw za granicą. Nazywane są też zielonkawym kalafiorem albo kapustą szparagową, mają delikatny odczucie smakowe i możemy wkomponować je w dużo potraw. warto je prawidłowo przygotować, aby nie gubiły swoich cennych właściwości.  10 powodów, aby jeść brokuły regularnie i poprawić swoje zdrowie  1.Brokuły są świetnym źródłem błonnika. Dzięki dużej zawartości błonnika spożywanie brokułów okazuje się zalecane osobom, które zamierzają spalić wagę, gdyż błonnik pobudza pracę układu pokarmowego. Ponadto pożywienie zasobne w błonnik daje uczucie sytości, przy dostarczeniu szczególnie małej ilości kalorii.  2. Brokuły mają świetne ilości witamin i minerałów. W brokułach odszukamy też wit., między innymi witaminę A, C, K, PP., wit. z grupy B1, B2 i B6 i kwas omega-3, który umożliwia zwalczyć zakres niedobrego cholesterolu w organizmie, co maleje zagrożenie miażdżycy i schorzeń serca i pomagają przeciw nowotworowo.  Brokuły są świetnym źródłem minerałów jak na przykład alt3 wapń, fosfor, magnez, potas i żelazo.  3. Brokuły mogą udzielić pomocy obniżyć zakres niedobrego cholesterolu nawet o 6%. To dzięki temu, że brokuły zawierają glukorafaninę, która w układzie trawiennym zmienia się w sulforafan, ich regularne spożywanie umożliwia obniżyć zakres niedobrego cholesterolu nawet o 6%. 4. Brokuły mają właściwości odkwaszające organizm. mogą pozbyć się szkodliwych produktów, a okazuje się to możliwe dodatkowo przy pomocy sulforafanu, którego spożywanie wydziela enzymy, które otwierają perspektywy prędzej pozbyć się toksyn i neutralizować organizm. 5. Brokuły mają działanie przeciwzapalne.  To dzięki temu, że są zasobne we flawonoidy, obejmujące kaempferol, który ma działanie przeciwzapalne, zatem ich spożywanie okazuje się zalecane w przypadku zapaleń kości czy też dny moczanowej. 6. Brokuły pomagają zrzucić.  Wysoka zawartość błonnika reguluje i wspomaga pracę układu pokarmowego, zatem brokuły są przyjazne każdej diecie, mogą zapobiegać wrzodom żołądka, a do tego są niskokaloryczne. Brokuły poprzez zawartość karotenoid – zeaksantyny i luteiny, prawidłowo wpływają na funkcjonowanie naszych oczu.

7. Spożywanie brokułów korzystnie wpływa na układ kostny, wzmacnia układ krwionośny, prace organu wzroku, dzięki wysokiej zawartości żelaza są wręcz oczekiwane ; osób zmagających się z anemią. 8. Brokuły regulują zakres cukru we krwi i wspomagają pracę trzustki, dlatego też ich spożywanie okazuje się zalecane cukrzykom. 9. Brokuły są świetne ; przeciwnowotworowej Jednym z w szczególności wartościowych substancji, jakie odszukamy w brokułach okazuje się wspominany  sulforafan, który ma właściwości przeciwnowotworowe. Świeże brokuły zawierają myrozynazę, substancję, która wytwarza sulforafan, który może zmniejszyć zagrożenie wystąpienia nowotworów biustu, układu pokarmowego, prostaty, szyjki macicy czy układu oddechowego. Sulforafan, okazuje się mimo wszystko wielokrotnie niszczony na skutek złej obróbki cieplnej brokułów. 10. Brokuły są świetne dla alergików i cukrzyków.  Zawierają kemferol – flawanoid, który maleje wpływ, jaki na nasz organizm mają substancję, które mogą powodować alergię, zatem brokuły mogą bez kłopotu i w regule w dowolnych dawkach spożywać alergicy zresztą jedynie oni. Szkodliwe substancje znajdują się wszędzie w powietrzu, w pożywieniu i przedostają się one do naszego organizmu, czy tego chcemy, czy nie. mimo wszystko kiedy toksyny w większej ilości odkładają się w organizmie może to prowadzić do występowania uczulenia, przewlekłych zapaleń i może prowadzić do sytuacji stresogennych oksydacyjnego.

Opaski na rękę 

Jaką porcję brokuł należy jeść z korzyścią dla sprawności?

Aby brokuły przynosiły korzyści dla naszego sprawności, należy je jeść regularnie, minimum 2 do 3 razy src="s" />w 7 dniach w porcjach o wielkości od 100 do 250 gram. Jak przygotować brokuły, aby „wycisnąć” z nich jak najwięcej? Kupując brokuły, należy zwrócić uwagę na to, by ich kolor był jednolity, nie miały zżółkniętych elementy ani kwiatów, gdyż te pojawiają się u przejrzałych warzyw. Brokuły powinny być zapakowane w woreczek bez dostępu powietrza i mogą być przetrzymywane w schładzarce ok. 10 dni. mimo wszystko ze względu na to, że witamina C, zawarta w brokułach dosyć szybko się wytrąca, świetnie spożyć je w ciągu 3-4 dni od zakupu. Nie myjemy brokułów przed schowaniem ich do chłodziarki, wyłącznie wprost przed samym gotowaniem. Gotowanie brokułów Aby brokuły zachowały swoje właściwości odżywcze, nie należy ich rozgotowywać. Brokuły świetnie gotować na parze maksymalnie poprzez 3-4 minuty albo gotować w wodzie od 2-5 minut, tak by były lekko chrupkie. W  przypadku przyrządzania posiłków, oddzielamy różyczki brokułów i  grubsze łodygi, gdyż każda z tych partii jest się gotowała poprzez odmienną porcję okresu. W przypadku za szczególnie dłuższego przyrządzania posiłków z samych brokułów zrobi się papka i będą wyglądać nieestetycznie. Ponadto w czasie dłuższego przyrządzania posiłków tracą większość cennych substancji.  2. Smażenie brokułów Brokuły możemy smażyć świetnie w niskich temperaturach i poprzez stosunkowo krótki czas, maksymalnie do 3 minut, gdyż jarzyny przygotowane w ten sposób, zachowują niemal 2/3 cennych minerałów. 3. Blanszowanie brokułów Brokuły, ze względu na swoją delikatną strukturę trzeba też blanszować. Blanszowanie to nic innego jak zanurzenie warzyw na kilkadziesiąt sekund w gorącej wodzie, a następnie przełożenie do zimnej.

Blanszowanie brokułów w temperaturze do 76 stopni Celsjusza umożliwia na zachowanie ich właściwości odżywczych. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy spożywali brokuły dodatkowo na surowo. W przypadku spożywania nieprzetworzonych brokułów, czyli surowych, jemy zwykle różyczki, gdyż łodygi są włókniste i twarde. Świeże brokuły prawidłowo wpływają na układ trawienny, wyłącznie podczas ich posiłków wymagają dokładniejszego gryzienia, niż kiedy są ugotowane, albo usmażone. 4. Przygotowanie brokułów w kuchence mikrofalowej Jak wykazują analizy, brokułów powinno przygotować za pomocą kuchenki mikrofalowej, gdyż podgrzewając je za jej pomocą w pojemniku plastikowym, możemy dopuścić do tego, że do pożywienia przedostanie się plastik. Podgrzewając w kuchence mikrofalowej brokuły razem z wodą, narażamy jarzyny na utratę cennych substancji, jak na przykład sulforafan. Zatem odradzam przygotowywanie albo nawet odgrzewanie ich w mikrofali. 

 

Zobacz też 

Jazda Konna Warszawa


Dodaj komentarz


Brak komentarzy

Bądź pierwszy i zostaw komentarz !

dieta_i_fitness